Bursitis

Bursitis

Klachten bursitis

Een slijmbeursontsteking van de schouder, ook wel bursitis genoemd, is een aandoening waarbij de slijmbeurs geïrriteerd of ontstoken raakt. Heb je een slijmbeursontsteking in je schouder, dan is het erg pijnlijk om je schouder en/of je arm te bewegen. En ook als je in bed ligt, voel je die vervelende pijnscheuten in je schouder. Hierdoor is het vaak lastig om in slaap te vallen en word je bovendien vaker wakker. Loop je al een paar dagen, weken of zelfs maanden met deze klachten rond en wil je hier nu toch echt iets aan doen? Dan helpt Fysiotherapie Van Nimwegen je graag.

Wat is een slijmbeurs?

Een slijmbeurs (bursa) bestaat uit twee dunne vliezen die op elkaar liggen, en zorgt ervoor dat er tijdens het bewegen minder wrijving is tussen de verschillende weefsels van de schouder. Bij een ontsteking kunnen de slijmbeursvliezen verdikt zijn en is de slijmbeurs gevuld met vocht. Het is goed om te beseffen dat een slijmbeursontsteking een niet op zichzelf staande aandoening is. Deze ontsteking gaat in de meeste gevallen gepaard met irritatie van bepaalde schouderpezen. Daarom wordt dit soort schouderpijn een subacromiaal pijnsyndroom (SAPS) genoemd.

Oorzaak bursitis

Een bursitis kan veel schouderpijn en bewegingsbeperking van de schouder veroorzaken. Deze pijn kan zowel in rust als tijdens bewegen aanwezig zijn. Over het algemeen wordt het klachtenpatroon gekenmerkt door schouderpijn die bij bewegen van de arm boven schouderhoogte toeneemt. Daarnaast wijzen nachtelijke pijn en de onmogelijkheid om op de gekozen zijde te slapen op de mogelijkheid van ontstekingsverschijnselen.

Diagnose en onderzoek bursitis

Een bursitis ontstaat meestal door activiteiten die steeds herhaald worden of door activiteiten die de slijmbeurs belasten. Denk hierbij aan bewegingen als bovenhands reiken, boven de macht klussen of schilderen, tillen, duwen en werpen. Er kan ook een acute oorzaak zijn bij een slijmbeursontsteking, denk hierbij aan een direct trauma zoals een val op de schouder.

Behandeling bursitis

Een slijmbeursontsteking is fysiotherapeutisch goed te behandelen. De fysiotherapeut zal starten met een uitgebreid onderzoek om de functie van de gehele schoudergordel te beoordelen. Verder zal er gekeken worden naar de beperkingen die je als gevolg van de klachten ondervindt. Aan de hand van die bevindingen kan bepaald worden wat voor behandeling geschikt voor je is en krijg je belangrijke informatie omtrent het gebruik van de arm in de herstelfase.

De behandelmogelijkheden variëren van manuele mobilisaties van het schoudergewricht en wervelkolom tot Medical Taping, triggerpointtherapie, Dry Needling en een specifiek oefenprogramma. Ook zal de fysiotherapeut je voorlichting geven over hoe je in de toekomst een slijmbeursontsteking kunt voorkomen.

Vragen?

Wil je meer weten over het behandelen van je bursitis bij Fysiotherapie Van Nimwegen? Neem dan contact met ons op, onze therapeuten staan voor je klaar, wij vertellen je graag meer over onze behandelingsmethodes. Wil je direct een afspraak maken met een van onze professionele fysiotherapeuten in Almere? Dan kun je ook contact met ons opnemen. Wij ontvangen je graag op korte termijn in onze praktijk.